Financiële kengetallen
Gemeenten zijn verplicht om de financiële kengetallen op te nemen in de begroting conform het Besluit Begroting en Verantwoording. De kengetallen geven de financiële positie van onze gemeente weer en maken het mogelijk om deze te vergelijken met die van andere gemeenten. Ook geven ze een beeld van de ontwikkeling van de financiële positie ten opzichte van de begroting 2022 en de jaarstukken 2021.
Financiële kengetallen | Werkelijk | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
1.a. Netto schuldquote | 36% | 59% | 41% | 52% | 56% | 70% |
1.b. Netto schuldquote gecorrigeerd voor leningen | 32% | 54% | 36% | 48% | 52% | 66% |
2. Solvabiliteitsratio | 36% | 28% | 35% | 32% | 30% | 29% |
3. Grondexploitatie | 0,49% | 0,63% | 3,02% | 2,90% | 3,30% | 2,94% |
4. Structurele exploitatieruimte | 4,95% | 1,33% | 0,09% | -0,44% | -0,45% | -0,56% |
5. Belastingcapaciteit | 108,25% | 113,39% | 102,28% | 102,28% | 102,28% | 102,28% |
De provincie hanteert bij de beoordeling drie categorieën. Deze sluiten aan bij de landelijk afgesproken signaleringswaarden.
Financiële kengetallen | Gelders | Kengetal | Categorie | Categorie | Categorie |
---|---|---|---|---|---|
gemiddelde | Lingewaard | A | B | C | |
1.a. Netto schuldquote | 66% | 41% | <90% | 90-130% | >130% |
1.b. Netto schuldquote | 58% | 36% | <90% | 90-130% | >130% |
2. Solvabiliteitsratio | 30% | 35% | >50% | 20-50% | <20% |
3. Grondexploitatie | 7% | 3,02% | <20% | 20-35% | >35% |
4.a Structurele exploitatieruimte Begr | 0,93% | 0,09% | > 0% | 0% | < 0% |
4.b Structurele exploitatieruimte MJB | 0,35% | -0,56% | > 0% | 0% | < 0% |
5. Belastingcapaciteit | 103% | 102,28% | <95% | 95-105% | >105% |
Het Gelders gemiddelde is berekend op basis van de door de gemeenten in hun begroting 2022 opgenomen kengetallen.
Categorie A is het minst risicovol en C het meest risicovol. Alhoewel de provincie onze financiële positie beoordeelt aan de hand van de kengetallen, is voor het behouden van preventief toezicht alleen van belang dat de meerjarenbegroting een positief saldo heeft (art. 203 GW).
1 a. Netto schuldquote
De netto schuldquote = totale schulden / totale baten (excl. reserves)
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast van de gemeente. Hoe lager het percentage, hoe beter. De netto schuldquote loopt omhoog. Dit wordt vooral veroorzaakt door geplande investeringen en hiervoor benodigde geldleningen.
We blijven in categorie A, de minst risicovolle categorie.
1 b. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
De netto schuldquote wordt zowel inclusief als exclusief de doorgeleende gelden berekend, omdat er onzekerheid kan bestaan of alle leningen terug worden betaald.
Ook hier blijven we in categorie A, de minst risicovolle categorie.
2. De solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio = eigen vermogen / totaal balans
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin onze gemeente in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger het percentage, hoe beter. De solvabiliteit loopt in meerjarig perspectief wat terug. Dit wordt vooral veroorzaakt door geplande investeringen en hiervoor benodigde geldleningen.
De solvabiliteitsratio zit in de middelste categorie.
3. Grondexploitatie
Kengetal grondexploitatie = Boekwaarde bouwgrond in exploitatie / totale baten (excl. reserves)
Dit kengetal geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale baten. De boekwaarde is van belang, omdat deze waarde moet worden terugverdiend bij de verkoop. Of een hoog of laag percentage gunstig is, is afhankelijk van de markt. Bij een gunstige markt zou een hoog percentage meer winstpotentie kunnen hebben.
Het kengetal is kleiner dan 20%. Hierdoor zit Lingewaard in categorie A, de minst risicovolle categorie.
4. Structurele exploitatieruimte
De structurele exploitatieruimte = het saldo van de structurele baten en lasten + het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves / de totale baten (excl. reserves).
Dit kengetal geeft aan welke structurele financiële ruimte de gemeente heeft. We nemen bij de berekening alleen de structurele baten en lasten mee en dus niet de incidentele. Hoe hoger het percentage, hoe beter.
We zitten in 2023 in de minst risicovolle categorie en in de volgende jaren in de meest risicovolle categorie. Dit is het gevolg van het nadelige begrotingssaldo in deze jaren.
5. Belastingcapaciteit
Belastingcapaciteit = totale woonlasten gemeente Lingewaard / landelijk gemiddelde woonlasten
Dit kengetal vergelijkt de totale woonlasten in Lingewaard met het landelijke gemiddelde. De woonlasten zijn de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. We gaan daarbij uit van de woonlasten van meerpersoonshuishoudens . Hoe lager het percentage, hoe beter.
In 2022 zijn de gemiddelde woonlasten in Nederland ten opzichte van 2021 behoorlijk toegenomen. Van gemiddeld € 838 in 2021 naar € 929 in 2022. De belastingcapaciteit zat tot 2021 in de hoogste categorie. In 2022 komt de belastingcapaciteit uit in categorie B. Dat wordt veroorzaakt door de stijging van de gemiddelde woonlasten in Nederland en door onze eigen terughoudendheid bij het aanpassen van de gemeentelijke belastingen.