De paragrafen

Paragraaf 4 Financiering

Voor de toetsing van het renterisico heeft de overheid twee instrumenten gedefinieerd, namelijk de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

Kasgeldlimiet per 01-01-2023
De kasgeldlimiet geeft aan hoeveel de gemeente kort mag financieren. De toegestane kasgeldlimiet bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal van het lopende jaar naar de stand per 1 januari. De uitgaven in de programma's bedragen afgerond € 118.000.000 (exclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves). De kasgeldlimiet voor 2022 bedraagt dan € 10.030.000.

Renterisiconorm en renterisico's op de vaste schuld per 01-01-2023
De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. Het renterisico is het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen. De renterisiconorm houdt in, dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar.

Het renterisico op de vaste schuld blijft onder de renterisiconorm, zowel in 2023 als tijdens het hele meerjarenperspectief. Bij het opnemen van nieuwe langlopende geldleningen wordt in ieder geval met deze norm rekening gehouden, zodat deze norm ook in de toekomst niet overschreden wordt.

Op basis van de huidige inzichten is er, naast de in 2022 afgesloten geldlening voor 2023, geen aanvullende financiering in 2023 nodig. Door bijvoorbeeld onvoorziene nieuwe investeringen en aanhoudende hoge inflatie kan het zijn dat er toch nog aanvullende financiering nodig is. De inschatting is dat in die situatie voor maximaal € 10 miljoen aan aanvullende financiering moet worden aangetrokken.

(Bedragen x EUR 1.000)

2023

2024

2025

2026

Renterisico op vaste schuld

budget

budget

budget

budget

1a. Renteherziening op vaste schuld o/g

0

0

0

0

1b. Renteherziening op vaste schuld u/g

0

0

0

0

  2. Netto renteherziening op vaste schuld (1a - 1b)

0

0

0

0

3a. Nieuw aangetrokken vaste schuld (o/g)

10.000

10.000

5.000

0

3b. Nieuw verstrekte lange leningen (u/g)

0

0

0

0

  4. Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a - 3b)

10.000

10.000

5.000

0

  5. Betaalde aflossingen

2.636

2.636

2.636

2.881

  6. Herfinanciering (laagste van 4 en 5)

2.636

2.636

2.636

0

  7. Renterisico op vaste schuld (2 + 6)

2.636

2.636

2.636

0

Renterisiconorm

  8. Begrotingstotaal per 1 januari

118.000

121.000

125.000

122.000

  9. Het bij ministeriële regeling vastgestelde percentage

20%

20%

20%

20%

10. Renterisiconorm

23.600

24.200

25.000

24.400

Toets Renterisiconorm

10. Renterisiconorm

23.600

24.200

25.000

24.400

  7. Renterisico op vaste schuld

2.636

2.636

2.636

0

11. Ruimte(+) / Overschrijding(-) (10 - 7)

20.964

21.564

22.364

24.400

 
Liquiditeitenplanning
Voor de begroting 2023 vormt de liquiditeitenplanning van juli 2022 de basis voor de berekening van de verwachte financieringsbehoefte. De € 10 miljoen in bovenstaand schema, betreft de geldlening die in 2022 is afgesloten met uitgestelde storting in 2023. Mocht, zoals hiervoor al genoemd, toch nog aanvullende financiering nodig zijn dan heeft het college hiermee mandaat voor maximaal € 10 miljoen. Omdat kort financieren nog steeds goedkoper is dan lang financieren blijven wij optimaal gebruik maken van deze financieringsvariant.

LIQUIDITEITENPLANNING

2023

2024

2025

2026

Inkomsten

leningen

10.231

10.227

5.224

221

investeringen

0

0

0

0

grondexploitaties

937

937

937

937

overig operationeel

111.988

112.479

113.983

113.983

Totaal inkomsten

123.156

123.643

120.144

115.141

Uitgaven

leningen

4.343

4.228

4.116

4.001

investeringen

19.291

14.154

19.616

14.057

grondexploitaties

2.729

341

284

260

overig operationeel

102.483

103.511

105.008

105.008

Totaal uitgaven

128.846

122.234

129.024

123.326

Totale cashflows

-5.690

1.409

-8.880

-8.185

Saldo rekening courant

-5.301

-3.892

-12.772

-20.957

 

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2022 16:58:49 met de export van 10/05/2022 12:28:26