De paragrafen

Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

We handelen bezwaren binnen de wettelijke termijnen af
Iemand die het niet eens is met een besluit kan daartegen een bezwaarschrift indienen. Dit bezwaar wordt dan voorgelegd aan de onafhankelijke commissie van advies voor de bezwaarschriften. Tegelijkertijd onderzoeken we de mogelijkheid en proberen we er informeel met de bezwaarmaker uit te komen. Als dat niet lukt behandelt de commissie het bezwaar tijdens een hoorzitting en geeft vervolgens advies aan het college. Het college neemt daarop een besluit. Voor de afhandeling van dit traject geldt een wettelijke termijn van 12 weken en een mogelijkheid om deze termijn te verlengen met 6 weken.  

Indicator

Meetbaar resultaat

W2020

W2021

B2022

B2023

Behandelen bezwaarschriften

Afhandeling bezwaren binnen 12 weken

22,5%

25%

60%

60%

Afhandeling bezwaren binnen 18 weken

52,5%

83%

80%

85%

We handelen klachten zo veel mogelijk in de informele fase af
Er zijn heel veel contactmomenten met burgers en bedrijven. Die verlopen niet altijd naar wens of naar tevredenheid van betrokkenen. Dat kan leiden tot klachten. Deze klachten kunnen onder meer gaan over de persoonlijke behandeling door medewerkers of bestuurders, maar bijvoorbeeld ook over het niet nakomen van een afspraak of het geven van onjuiste informatie.

Voor de inwoner en de gemeente is het van belang om de klacht zo snel mogelijk af te handelen. Eerst bespreken we de klacht informeel met de klager. We bekijken hoe de klacht kan worden opgelost. In de praktijk blijkt dit de snelste en beste manier om de klacht op te lossen.

Indicator

Meetbaar resultaat

W2020

W2021

B2022

B2023

Klachten

Percentage klachten dat informeel wordt afgehandeld

95%

95%

>90%

>90%

We handelen verzoeken om informatie snel af

Iedereen kan documenten en informatie opvragen over bestuurlijke aangelegenheden. Tot voor kort kon via een Wob-verzoek verzocht worden om niet openbare documenten openbaar te maken. Per 1 mei 2022 is daarvoor de Wet open overheid in de plaats gekomen. In de basis gelden hiervoor vergelijkbare regels. Uitgangspunt van die nieuwe wet is dat op langere termijn door de overheid steeds meer informatie actief openbaar wordt gemaakt.

De Wob- en Woo-verzoeken moeten volgens de wet binnen vier weken afgehandeld worden nadat het verzoek is ontvangen. Onder de Wob kon deze termijn met vier weken worden verdaagd, onder de Woo is dat nog maar twee weken. In de praktijk blijkt de termijn van vier weken in veel gevallen erg krap. Alle gevraagde informatie moet worden verzameld, beoordeeld en geanonimiseerd. De verzoeken worden afgehandeld binnen de kaders van de wet en de daarin genoemde uitzonderingsgronden, waarbij het uitgangspunt is dat we zoveel mogelijk informatie delen.

Indicator

Meetbaar resultaat

W2020

W2021

B2022

B2023

Wob-verzoeken

Percentage Wob-verzoeken dat binnen de 4-wekentermijn wordt afgehandeld

41%

42%

>65%

>50%

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2022 16:58:49 met de export van 10/05/2022 12:28:26